Lefier: Wonen met karakter

logo-lefierJa, bij Lefier woon je met karakter. Het karakter van een oude grijpstuiver. Alles bij Lefier draait om geld niet meer om de huurder. Onze woning is al een hele oude woning uit de jaren 70, mooi groot en een mooie omgeving. Niks mis mee. Ook de huur is volgens de maatstaven acceptabel. Het is een huis met een plat dak 3 slaapkamers en een mooie grote woonkamer met een open keuken. Een douche, kleine bergruimte en een schuurtje. Qua opbergruimte komt dit huis helaas te kort, kan ook zijn dat we gewoon teveel bewaren. De woning is in 2009 gerenoveerd, zoals Lefier zegt verbeterd. Het is niet eens verbeterd, er is groot onderhoud gepleegd en ook nog eens gebrekkig ook. Deze kwestie heeft in onze wijk nogal voor opschudding gezorgd en hebben een arbitragezaak aangespannen tegen Lefier. Deze is tot het geluk van Lefier geschikt met een tegemoetkoming van één maand huur. In mijn ogen heeft het actie comité de bewoners tekort gedaan, maar goed vechten tegen een grote organisatie is niet makkelijk.

Maar ten tijde van de renovatie denk je dat een woningeigenaar alle gebreken bij de aannemer neer zouden leggen om deze op te lossen, zodat je later geen kosten er meer aan hebt. Nee hoor, stel je voor dat de aannemer de gebreken wegneemt en er een bon voor extra tijd voor schrijft. Nee, de huurder en eigenlijk ook Lefier blijft met een gebrekkige woning zitten. Alleen is Lefier niet de dupe ervan maar de huurder. Hoe dan ook, destijds kon je kiezen om je keuken en douche aan te laten pakken uiteraard tegen een huurverhoging. Ik zeg uiteraard want Lefier is natuurlijk niet gek en gratis onderhoudt plegen aan de woning. Nee, de huurder mag lekker voor het achterstallig onderhoudt van Lefier gaan betalen. Wij hebben deze achterstallig onderhoudsgebreken geweigerd aan te laten pakken tegen die voorwaarden. Leuk detail is dat naar aanleiding van aanhoudende klachten ze nogmaals de woning komen verbeteren ten aanzien van de radiator. Mensen hebben letter al meer dan 3 jaar in de kou gezeten.

Ik ga geen sigaar uit eigen doos betalen, dat doe ik niet. Vele mensen hebben dat wel gedaan. Ik woon in een buurt waar veel mensen wonen met huurtoeslag, dus ja waarom niet er komt toch wel huurtoeslag bij. Wij zaten niet in die situatie, wij hadden geen recht op huurtoeslag. Maar dat was ook niet de beweegreden, het is een principekwestie geworden. Net als meerdere mensen hier in de buurt die er ook voor gekozen hebben om dit onderhoudsgebrek door te voeren. Met als gevolg dat vele mensen met mij, nog steeds met een onderhoudsgebrek zitten, namelijk een verhuurders grootste nachtmerrie schimmel. Hoewel wij voldoende ventileren en schoonmaken enz. blijft de schimmel gewoon terugkomen. Meer dan de ramen en deuren open zetten kunnen we niet, dus de schimmel komt gewoon vrolijk terug.

Wij houden ons aan de verplichting van het goed ventileren, nu is het de beurt aan Lefier om voor betere ventilatiemiddelen te gaan zorgen. Ik zeg maar wat een luchtventilatie systeem zoals al die gerenoveerde huizen dat hebben gekregen. En daar zit hem de clue, dat kost geld en dat wil Lefier niet. Zij willen nog even snel cashen op deze woning opdat hij met een jaar of 5 tot 10 gesloopt kan worden. En ik ben niet van plan om ieder jaar opnieuw de douche te gaan schilderen en alle kamers opnieuw te behangen vanwege een ventilatieprobleem die Lefier op dient te lossen.

Dus moeten we andere maatregelen gaan nemen. Wat vele mensen niet weten of wisten is dat zolang jij goed je best doet om het geheel te ventileren zoals de verhuurder dat voorschrijft doet en het dan nog niet goed is, dat het probleem dan voor de verhuurder wordt. Zij moeten zorgen voor voldoende ventilatie- en verwarmingsmogelijkheden/grote reparaties en vervangingen. Dit hebben ze allemaal gedaan bij de gerenoveerde woningen, wetende dat dit eigenlijke kosten zijn voor Lefier zelf en niet voor de huurder. Deze heeft daar niks mee te maken behalve dan dat zij zich volgens de voorschriften moeten ventileren. Wanneer je aan deze voorschriften voldoet kun je Lefier dus aanschrijven om ze te sommeren om deze gebreken op te lossen, dit is dus ook exact wat wij gaan doen. Wanneer deze gebreken niet zijn verholpen dan volgt er een procedure tot huurverlaging……

Hoe dit af gaat lopen weet ik niet, maar één ding is zeker ik ben helemaal klaar met Lefier. Dat is wonen met karakter. Hoe dan ook dit wordt vervolgd…….

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s